Meri on kertonut monenlaista tarinaa vuosien varrella. Yksi tarinan alku, joka tällä hetkellä nousee kohisten valtamerien aaltojen pärskeissä, on suomalaisvene Spirit of Helsinki. Sen upea suoritus Ocean Globe Race -maailmanympäripurjehduksen ensimmäisellä etapilla on hieno lisä suomalaisen purjehdushistorian paksuun kirjaan. Saapumalla ensimmäisenä Kapkaupungin etappisatamaan Swan 651 on osoittanut todellisen nopeutensa ja sen miehistö kiistattoman purjehdustaitonsa sekä sisukkaan päättäväisyytensä.
Matka Southamptonista Kapkaupunkiin kesti odotettua kauemmin. Alkuperäisten arvioiden mukaan ensimmäisen etapin piti kestää 30–35 päivää, mutta luonto päätti toisin. Tuulettomat vyöhykkeet haastoivat sekä venettä, että sen miehistöä. Merellä vietetty aika venyi 39 päivään, 20 tuntiin ja 10 minuuttiin, jonka jälkeen Spirit of Helsinki laski ankkurinsa kilpailun ensimmäisenä Kapkaupungin satamaan.
”Meidän piti saapua klo 2 aamulla, mutta odotimme kuusi tuntia kymmenen mailin päässä Kapista tuulettomalla alueella. Ne olivat elämäni pisimmät kuusi tuntia. Oli erittäin vaikeaa pysähtyä tunnin päässä maalista”, kertoo yksi veneen omistajista, Matti Anttila.
Spirit of Helsinki, entiseltä nimeltään Fazer Finland, on osoittanut nopeutensa jo vuoden 1985 Whitbread-kilpailun kolmannella sijallaan. Silti sitä ei ennakkokaavailuissa pidetty yhtenä nyt käynnissä olevan kilpailun nopeimmista. Ocean Globe Race -kilpailussa Spirit of Helsinki kilpailee Sayula-luokassa. Luokka arvioitiin alun perin hitaammaksi kuin vesilinjaltaan pidempien veneiden Flyer-luokkaa. Kilpailun asetelmat ja dynamiikka kuitenkin muuttuivat dramaattisesti, kun pitkään johtanut ranskalaisvene Pen Duick VI (73FT Bermudan Ketch) muutti reititystään. Se avasi oven Spirit of Helsingille siirtyä aiemmin valittua kurssia pitkin johtoasemaan. Eikä sitä ovea tarvinnut paljoa raottaa.
”Meillä ei ollut ylä- tai alamäkiä. Kuljimme kolme viikkoa ilman säätietoja, joten päätimme valita perinteisen reitin. Sääasiantuntijamme Suomessa sanoi, että 35 astetta olisi riskialtista. Me menimme 38,5 astetta ja kaikki sujui hyvin”, kertoo Spirit of Helsinkiä kipparoiva Jussi Paavoseppä.
”Strategiamme oli ennen kaikkea saada koko miehistö terveenä ja turvassa Kapkaupunkiin. Toinen tavoitteemme oli tietenkin purjehtia mahdollisimman nopeasti. Veneemme ei ole yhtä nopea kuin Pen Duick VI tuulisissa olosuhteissa”, jatkaa Matti Anttila kipparin kertomaa.
Pen Duickin VI:n ominaisuudet merellä ovat kaikkien tiedossa. Veneen kippari herättää myös kunnioitusta Spirit of Helsingin kannella.
Mitä seuraavaksi? Kilpailun toinen etappi käynnistyy Kapkaupungista 5. marraskuuta. Sieltä veneet suuntaavat kohti Uuden-Seelannin Aucklandia. Aucklandista matka vie Kap Hornin kautta Uruquayn Punta Del Esteen. Päätösetappi purjehditaan Punta Del Estesta lähtö- ja maalisatamaan, Southamptoniin. Arvioiden mukaan koko kilpailu päättyy huhtikuussa 2024.
Merellä on monia haasteita, mutta yksi asia on varma. Spirit of Helsinki ja sen miehistö ovat valmiita kohtaamaan ja selättämään ne kaikki. Ja me? Me kannustamme heitä jokaisella aallonharjalla ja elämme mukana vahtivuoroissa suolaisen meren pärskiessä kasvoille taukoamatta.
Kiitokset crewlle, perheille, tukijoille, reittitiimille sekä kaikille matkassa mukana olleille. Tästä on hieno jatkaa!
Etapin purjehtijat:
Jussi Paavoseppä, Ian Herbert-Jones, Pasi Palmu, Matti Anttila, Jouko Kallio, Tommi Uksila, Kennet Rehn, Veera Toivanen, Hilla Paananen, Kai Ylikangas, Aaro Immonen sekä Lucas Karlemo. Voit lukea lisää purjehhtijoista täältä.