Kauan odotettu lähtöpäivä koittaa vihdoin sunnuntaina 10.9. Aamu valkenee sumuisena ja mukavan viileänä. Jännitys alkaa konkretisoitua, kun miehistö kokoontuu veneelle seitsemäksi. Kahdeksan paikkeilla on edessä etukäteen hilpeyttä herättänyt, mutta nyt naamat totisiksi vetävä hetki, kun kännykät suljetaan kisaorganisaation kerätessä ne sinetöityyn pussiin. Seuraavan kerran sometetaan Kapkaupungissa noin kuukauden päästä!
Ocean Globe Race 2023 on retropurjehduskilpailu Maailman ympäri vuoden 1973 Whitbread Round The World Race -kilpailun tyyliin. Osallistuvat veneet on suunniteltu ennen vuotta 1988 ja moni kilpailija osallistuu jo toista kertaa. Kaikki nykyajan laitteet on kielletty. Korkeinta teknologiaa Spirit of Helsingissä edustavat Golden Globe Race -voittaja Kirsten Neuschäferiltä ostettu sääfaksi ja miehistön henkilökohtaiset Walkman-kasettisoittimet. C-kasetteja onkin äänitetty innokaasti ja kaivettu vanhoista kätköistä. Saa nähdä tuntuuko retroilu yhtä vitsikkäältä vielä seuraavalla legillä?
Lähtöpäivää edeltävät päivät on hikoiltu poikkeuksellisessa helteessä. Southamptonin Ocean Villagen vedenrajassa olevilla laitureilla ei juuri tuuli ole virinnyt ja lämpötila on kohonnut kolmenkymmenen paremmalle puolelle miehistön hikoillessa viimehetken asennusten ja hankintojen kanssa. Vene on stuuvattu huolellisesti. Mukaan tulevat tavarat pesty, luetteloitu ja pakattu tiiviisti. Spirit of Helsinki on 65 jalkainen Swan, mutta isonkin veneen säilytystilat kutistuvat, kun 13 henkisen miehistön kuukauden ruuat ja varusteet on saatu mahtumaan mukaan. Samalla on pistetty oma henkilökohtainen elämä pakettiin vähintään seuraavan kuukauden ajaksi. Osalle miehistöä kilpailu tarkoittaa kahdeksan kuukauden sapattivapaata kaikesta totutusta. Kisaorganisaation kysellessä mukaan lähtijöiltä, mitä tulevat kaipaamaan eniten merellä, nousi kaikilla kärkeen perhe ja ystävät. Tosin heti hyvänä kakkosena viini ja oma mukava sänky. Merielämä on ihanaa, mutta monia ikävän hetkiä tullaan vielä kokemaan kilpailun aikana.
Lopulta on aika irrottaa köydet. Juuri ennen Spirit of Helsingin lähtöaikaa 10.40 porhaltaa toinen suomalainen, Tapio Lehtisen kipparoima Galiana WithSecure ohi miehistö kannella täydessä klubitakkitällingissä kanuunan laukausten jyrähdellessä veneen reelingiltä. Siprit of Helsinki lähtee aavistuksen matalammalla profiililla, laiturille jäävien huutaessa kannustushuutoja kurkut käheinä. Hetki on tunteikas. Tätä on odotettu ja tähän on tähdätty jo parin vuoden ajan. Naurun purskahdukset tarttuvat kurkkuun. Nauretaan ja itketään vuoron perään. Hyvää matkaa! Nähdään Kapkaupungissa, Auclandissa, Punta del Estessä tai ehkä vasta täällä Southamptonissa huhtikuussa 2024!
Tunnelma lähtöalueella Solentissa on korkealla. Aamun tihkusade ja sumu väistyvät. Ainut latistava seikka on kiusallisen kevyt tuuli. Pelkona on se, että startissa veneiden suunta ei olekaan eteen vaan taakse päin. Veneet kuitenkin liikkuvat kohtuullista vauhtia. Cowesin Royal Ocean Racing Clubin edestä ammutaan kymmenen minuutin varoitus, sitten viiden ja lopulta pamahtaa odotettu lähtölaukaus. Ocean Globe Race 2023 – purjehduskilpailu Maailman ympäri on alkanut! Sumutorvet huutavat, liput liehuvat ja katsojaveneissä hurrataan. Spirit of Helsinki saa unelma startin toiseksi parhaana veneenä 42 sekuntia startin jälkeen. Matka taittuu hitaasti, mutta varmasti kohti Needles Pointin kapeikkoa Isle of Wightn länsikulmassa. Noin puoli tuntia lähdön jälkeen vastavirta pysäyttää suurimman osan fleetistä. Spirit of Helsinki on ottanut kärkipaikan, löytänyt tuulen ja se saavuttaakin Needlesin ensimmäisenä veneenä.
Ensimmäinen yö on raskas kaikille. Kevyt tuuli ja voimakkaat virtaukset aiheuttavat päänvaivaa. Välillä osa veneistä pysähtyy paikoilleen, osan kulkiessa ihan kohtuullista vauhtia eteen päin. Välillä mennään virran mukana lähes yhtä vauhdikkaasti taakse päin. Purjeita vaihdetaan tiuhaan tahtiin. Paksusta dacronista ommellut purjeet painavat kymmeniä kiloja. Seuraavana päivänä, kun päästään vihdoin irti mantereen oikuista alkaa fleetti jakautumaan kolmeen ryhmään. Spirit of Helsinki on neljän veneen kärkiryhmässä, joka alkaa erota muusta porukasta. Matkaa on kuitenkin Kapkaupunkiin yhteensä noin 6700 merimailia. Ensimmäinen kohdalle osuva myrsky saattaa sekoittaa koko pakan ja päiväntasaajan tyynellä Doldrum-vyöhykkeellä koko kilpailu saattaa alkaa käytännössä uudelleen. Nyt näyttää kuitenkin todella hienolta. Spirit of Helsinki johtaa luokkaansa täysin ylivoimaisesti. Koko kilpailun kärkisijaa pitää vakuuttavasti Marie Tabarlyn kipparoima Pen Duick VI, mutta nopeuserot kärjessä ovat todella pieniä ja tilanne muuttuu muutaman tunnin välein. Kärkinelikossa kisaavat myös tyttöjen koulutuksen puolesta kampanjoiva Maiden kipparinaan Heather Thomas ja Vittorio Malingrin kipparoima Translated 9. Seuraava ryhmä on lähes 100 merimailin päässä, mutta tilanne voi muuttua koska tahansa. Tulevan kuukauden jännittävin ohjelma taitaakin tulla Ocean Globe Race kanavista!
Kuusi päivää lähdön jälkeen saadaan ensimmäinen satelliittipuhelu Spirit of Helsingiltä. Don McIntyre haastattelee kippari Jussi Paavoseppää. Tunnelma veneessä on huipussaan, Spirit of Helsinki purjehtii päivä päivältä paremmin ja kilpakumppanit ovat ajoittain näköetäisyydellä, mikä tekee kilpailusta entistä hauskempaa. Jussi kertoo ensimmäisestä yöstä, joka oli kaikille todella raskas. Miehistö kävi läpi kaikki purjeet, hankalien olosuhteiden vaihtuessa tiheään tahtiin. Needlesin jälkeen vene jäi muutamaksi tunniksi pläkään. Nyt vauhti on vakiintunut 10 solmun paikkeille, keli on hieno, tunnelma korkealla ja kaikki veneessä voivat hyvin. Jussin terveiset Atlantilta: ”Vene kulkee hyvin. Purjehditaan Madeiran länsi puolelta hymy suussa. Terveisiä kaikille!”
Johanna Bruun