The crew
On ilo tuoda yksi suomalaisista valtameripurjehduslegendoista jälleen maailman ympäri upealla miehistöllä.
On ilo tuoda yksi suomalaisista valtameripurjehduslegendoista jälleen maailman ympäri upealla miehistöllä.
Southampton – Cape Town: Jussi Paavoseppä, Matti Anttila, Jouko Kallio, Tommi Uksila, Pasi Palmu, Ari Kokko, Hilla Paananen, Aaro Immonen, Kennet Rehn, Kai Ylikangas, Veera Toivanen, Ian Herbert-Jones ja Lucas Karlemo
Cape Town – Auckland: Jussi Paavoseppä, Matti Anttila, Jouko Kallio, Ian Herbert-Jones, Tommi Uksila, Hilla Paananen, Veera Toivanen, Aaro Immonen, Mika Von Svetlick, Ata Kaukonen ja Topi Simola.
Auckland – Punta del Este: Jussi Paavoseppä, Matti Anttila, Jouko Kallio, Ian Herbert-Jones, Tommi Uksila, Hilla Paananen, Aaro Immonen, Panu Toppinen, Jussi Nyrölä, Tapani Holmen, Markus Hongisto, Jyrki Korhonen, Ville Valtonen ja Oula-Matti Tuominen.
Punta del Este – Southampton: Jussi Paavoseppä, Matti Anttila, Jouko Kallio, Ian Herbert-Jones, Tommi Uksila, Hilla Paananen, Aaro Immonen, Markus Hongisto, Oula-Matti Tuominen, Jukka Hopearuoho, Johanna Bruun, Niklas Saxen ja Pekka Raatikainen.
Jussi Paavoseppä on Spirit of Helsingin kapteeni ja projektin priimus moottori. Hän on 44-vuotias kolmen lapsen isä ja hotelliyrittäjä. Jussi rakastaa elämyksiä. Hän on liikkunut aktiivisesti vesillä nuoresta saakka, kilpapurjehtinut louhella ja ehtinyt ylittää Atlantinkin alle kymmenessä vuorokaudessa. Jussi odottaa OGR kisalta 100% rauhallisuutta ja keskittymistä purjehtimiseen ilman ulkoisia häiriötekijöitä. Elinikäisen ystävyyssuhteiden ja kokemusten luominen muiden purjehtijoiden kanssa tulee olemaan yksi kisan hienoimmista anneista. Se, ettei näe lapsia ja heidän kehitystään huolettaa. Rouva pärjää kyllä.
Matti Anttila on arkkitehti ja innokas ratapurjehtija. Whitbread kisa on ollut hänen bucket-listalla jo lapsuudesta saakka, vaikka kokemusta avomeriltä on lähinnä lomapurjehduksilta. Nyt auennut mahdollisuus purjehtia juhlakisassa ikonisella klassikolla on hänen unelmiensa täyttymys. Matti on tiimipelaaja ja nyt sitä onkin luvassa roppakaupalla. Matti odottaa palaavansa kotiin parempana itsenänsä.
Jouko Kallio on kahden lapsen isä, avomies ja yrittäjä Helsingistä. Hän on aina viihtynyt merellä ja lapissa, kelissä kuin kelissä. Kokemusta kilpapurjehduksesta löytyy erilaisista rata- ja saaristokisoista lähinnä Itämereltä. Mutta tämä oli seikkailu mistä Jouko ei voinut kieltäytyä – mahdollisuus osallistua OGR kisaan upealla kilpailukykyisellä veneellä. Hän odottaa loistavan tiimin yhteistä seikkailua valtamerillä sekä tietysti Kap Hornin kiertoa. Eniten häntä mietityttää kuinka kotiväki pärjää pitkän kilpailun aikana.
Pasi Palmu on 47-vuotias merikapteeni ja ammattipurjehtija. Hänellä on mittava kilpapurjehdustausta joka jatkuu edelleen.Päätoimisena kilpapurjehtijana ja kilpapurjehdusvalmentajana hän on toiminut yli 15 vuotta. Pasi kantaa projektissa vastuuta erityisesti purjehdus- ja turvallisuus puolesta. Hän huolehtii siitä että kilpailu purjehditaan ilman turhia riskejä, kuitenkin pitäen hyvää vauhtia koko vaativan kisan ajan. Varsinaiselta kilpailulta Pasi odottaa erityisesti aikaa kun purjehduksesta tulee miehistölle rutiinia. Silloin kilpailusta ja merestä voi nauttia vain niihin keskittyen. Olen myös erittäin varma että tulemme kokemaan useita hienoja ja hauskoja hetkiä kilpailun aikana.
Ari Kokko on 39- vuotias merikapteeni ja ammattipurjehtija. Hän on purjehtinut 18- vuotiaasta aktiivisesti useissa eri köliveneissä pohjoismaissa. Valmistuttuttuaan merikapteeniksi Ari lähti hakemaan kokemusta purjehtimalla super-jahdeilla seitsemäksi vuodeksi. Ari on ollut rakentamassa Spirit of Helsinki -venettä alusta lähtien kisakuntoon. Hänen roolinsa on huolehtia että kaikki veneessä toimii ensiluokkaisen hyvin, ja jakaa ammattipurjehtijan vinkkejä miehistölle valtameripurjehduksesta. Eniten Ari odottaa purjehdukselta meren rauhaa ja miehistötyön yhteensovittamista.
Tommi Uksila on valtameriä rakastava ja seikkailuluonteella varustettu 52-vuotias yrittäjä. . Purjehdus, metsästys, kalastus ja luonnossa liikkuminen antavat hyvää vastapainoa yrittäjän arkeen. Oman S&S Swan 44 veneen lisäksi Tommilla on kisakokemusta monista muistakin venetyypeistä. Kahden Atlantin ylityksen lisäksi Tommi on kisannut useissa avomerikisoissa, kuten Fastnet ja Middle Sea Racessa. Hänelle kisa on myös kiinnostava mentaalinen ja fyysinen ihmiskoe. Kap Horn ja purjehtiminen maailman ympäri suomalaismiehistöllä. Se on se juttu.
Saaristossa kasvanut Kai Ylikangas on 47-vuotias ekonomi ja kokki. Kailla on purjehdustaustaa purjelaivoista ratapurjehdukseen. Kolme nuorta lasta ja vaimo pitävät ajatukset ja tekemiset tärkeysjärjestyksessä. Kain kiinnostus maailmanympäripurjehdukselle osallistumisesta alkoi jo 80-luvulla, jolloin hän matki Whitbread-kilpailua purjehtimalla mökkisaaren ympäri optimistijollalla. Hän odottaa malttamattomana pitkäaikaisen haaveen toteutumista – päästä purjehtimaan lapsuutensa unelmaveneellä samoja reittejä, joita hänen isoisänsä purjehti 30-luvulla Suomen Joutsenella.
Aaro Immonen on 21-vuotias intohimoinen purjehtija, venealan yrittäjä ja opiskelija. Aaro aloitti aikoinaan kilpapurjehduksen optimistijollalla 11-vuoden iässä, ja kokemusta on kertynyt aina satavuotiaista klassikoista 60-jalkaisiin avomeriveneisiin saakka. Sanotaan, että maailmanympäripurjehdus on parasta mitä purjehtijana voi tehdä. Aaro ei malta odottaa, että pääsee kilpailussa surffailemaan Southern Oceanin valtavilla aalloilla ja nauttimaan purjehduksesta. Nähtäväksi jää onko kuivalle maalle astuminen kisan jälkeen siunaus vai kirous!
Jukka on 45-vuotias perheenisä ja yrittäjä. Hänelle purjehdus on aina merkinnyt vapaa-ajan hupia niin perheen kuin ystävien seurassa. Kilpailuun osallistuminen ikonisella veneellä tuntui Jukasta mahdollisuutena jota ei voinut ohittaa. Häntä kiehtoo ajatus pienenä olemisesta suurella merellä. Se on onnen täyttymys.
Pekka Raatikainen on 55-vuotias asianajaja ja kolmen aikuisen lapsen isä. Pekalla on pitkä kokemus ratakisoista mahonkisilla metriveneillä Itämerellä sekä kisa- ja siirtopurjehduksia Välimerellä ja Atlantilla. Klassikkoveneet on lähellä Pekan sydäntä ja niitä löytyykin omasta takaa kaksin kappalein. Pekan lapsuudenhaave on aina ollut Atlantin ylittäminen. Hän oli tämän haaveen jo kuopannut kunnes tuli tilaisuus päästä mukaan retro kisaan upealla Swan klassikolla. Tätä mahdollisuutta ei voinut mitenkään ohittaa.
Panu Toppinen on 59-vuotias kahden aikuisen pojan isä. Hän on purjehtinut lapsuudesta saakka ja kisannut opiskeluvuosista lähtien köliveneillä pääosin Itämerellä. Panu tarttui heti upeaan mahdollisuuteen, koska ryhmä ja projekti ovat kovaa tasoa. Panu odottaa oman panoksen antamista, uuden oppimista, kilpapurjehdusta haastavissakin olosuhteissa ja hienoja elämyksiä valtamerellä. Etelämeri ja Kap Horn kutsuvat.
Jussi Nyrölä 44-vuotias yrittäjä Helsingistä. Aikaisempaa kisakokemusta on kertynyt Itämeren avomerikisoista. Saaristopurjehdus omalla veneellä on jokakesäinen pitkä traditio. Jussin lokikirjasta uupuu vielä valtamerenylitykset ja mahdollisuus lähteä Whitbread-klassikolla ensimmäiselle legille maailmanympäripurjehduskilpailua oli seikkailu jota ei voinut passata.
Tapani Holmen on 46-vuotias Helsinkiläinen yrittäjä. Purjehduskipinä alkoi kyteä jo meripartiossa ja sen jälkeen hän on viihtynyt merellä lähinnä huvin vuoksi muutamia avomerikisoja lukuunottamatta. Ukin joka kiersi maapallon kahdesti Suomen Joutsenella tarinoista merkittävimpänä Tapanille jäi mieleen Kap Horn. Siitä asti Kap Horn on säilynyt mielessä. Tapani odottaa kilpailulta mahdollisuutta päästä täydellisesti irti arjesta ja keskittyä totaalisessa eristyksessä vain purjehdukseen. Omien rajojen testaaminen ja taitojen käyttäminen osanan moniossajien ryhmää kiinnostavat häntä erityisesti.
Markus Hongisto kilpaili ammattimaisesti jolleilla, lähinnä 470-luokassa, vuoteen 2002 asti. Hänen paras sijoituksensa Maailman Purjehdusliiton ranking-listalla oli 9:s. Markus nauttii yhä kisailusta poijujen ympärillä, nykyään lähinnä Dragon-luokassa. Markus on osallistunut avomerikilpailuihin eri tiimeissä ja kampanjoissa, mukaan lukien ZeroEmission (TP52) ja Atlantin ylityksen ennätys (100ft super maxi Leopard by Finland). Purjehduksen lisäksi Markus on innostunut teknologiasta, ja hän on rakentanut menestyksekkään myynnin ja johtamisen uran johtavissa teknologiayrityksissä, kuten IBM:ssä, Ciscossa ja Googlella. OGR:ssä Markus odottaa innolla kokemusta ”ajan matkasta” takaisin ei-digitaaliseen aikakauteen, ja turvallisesti tiiminä halliten mitä tahansa Etelämeren ja Atlantin olosuhteita.
Hilla Paananen on kolmekymppinen diplomi-insinööri, avomeripurjehtija ja basisti. Hän on aloittanut purjehdusuransa Teekkaripurjehtijoissa ja treenannut OGR:ää varten syksystä 2020 lähtien suosikkiaiheenaan tähtinavigointi. Legendaariset Swanit ovat tulleet tutuiksi viime vuosina ja nyt on aika kesyttää niistä nopein! Hilla nauttii elämästä vesillä mutta haluaa silti ylittää maalilinjan ensimmäisenä.
Veera on 32-vuotias kirurgi, joka rakastaa seikkailullisia matkoja, jotka antavat hänelle mahdollisuuden testata omia rajojaan. Hän ei epäröinyt hetkeäkään tarttuessaan mahdollisuuteen liittyä tähän tiimiin. Veera on purjehtinut hollantilaisella suurpurjealuksella Karibianmerellä ja siitä lähtien hänen unelmansa on ollut tehdä valtameren ylitys. Veera odottaa eniten sitä, kun ollaan täysin eristyksissä muusta maailmasta ja keskitytään vain siihen, mitä veneessä tapahtuu. Hän odottaa saavansa monia unohtumattomia muistoja näiden uusien, mutta jo ystäväksi kutsuttavien ihmisten kanssa.”
Johanna Bruun on muotoilija ja sisustussuunnittelija. Lapsuuden purjehduskesät kasvattivat kolme vannoutunutta purjehtijaa. Nykyisin purjehduskausi vietetään Itämerellä S&S klassikko Meri-Marin kipparina. Johannan perheeseen kuuluu 15 vuotias poika, puoliso ja Wille-koira. Suomenlinnan Pursiseuran kommodori toimii myös Pohjoismaiden suurimman puisten purjeveneiden regatan Viaporin Tuopin vastuullisena tuottajana. Kaukaiset meret ovat aina kiehtoneet Johannaa ja avimeripurjehduskokemusta on kertynyt Australiasta, Indonesiasta ja Välimereltä. Mahdollisuus osallistua yksittäisille legeille antoi minulle mahdollisuuden osallistua tähän legendaariseen purjehduskilpailuun. Erityisen hauskaa on päästä mukaan juuri tähän 50-vuotisjuhlakisaan Sayala-luokassa. Alkuvuosien Whitbread-sankarit ovat lapsuuteni sankareita.
Kennet Rehn on 47-vuotias yrittäjä. Hänen perheeseensä kuuluu vaimo ja kaksi kouluikäistä lasta. Kennet on purjehtinut koko elämänsä, erityisen aktiivisesti viimeiset 10 vuotta erilaisilla veneillä. Hän viettää noin 200 päivää merellä joka vuosi, ja valtameren ylitys on ollut hänen pitkäaikainen unelmansa. ”On mahtavaa kokea ainutlaatuisia hetkiä merellä tämän tiimin ja tämän veneen kanssa!”
Jyrki Korhonen on 43-vuotias monialayrittäjä ja perheenisä. Kilpailukokemusta on Jyrkille karttunut Itämeren lisäksi Välimeren eri kisoista. Kesäisin hän myös järjestää ja kipparoi elämymyspurjehduksia. Kisalta hän odottaa eniten tiukkaa kilpailua valtamerillä loistavan tiimin kanssa monipuolisissa olosuhteissa. Hän haluaa kokea etelämeren aallot, tähtitaivaat ja Kap Hornin. Jyrki ei malta odottaa että pääsee nauttimaan meren rauhasta, upeasta veneestä ja hienosta seurasta. Elämässä kun tulee tilaisuus tehdä jotain ainutlaatuista se pitää tehdä.
Ian Herbert-Jones liittyi Spirit of Helsinki -tiimiin purjehtimaan maailman ympäri alle 7 päivän varoitusajalla! Ian on äskettäin kilpaillut Golden Globe Race -kilpailussa, jossa hän vietti 7 kuukautta ja yli 23 000 merimailia yksin, mukaan lukien kuuluisan Kap Hornin kiertäminen. Hän on aiemmin suorittanut maailmanympäripurjehduksen Clipper Race -kilpailussa toimien vahdinjohtajana Clipper Singapore -tiimissä.
Kotonaan Ian asuu maaseudulla Englannin ja Walesin rajalla vaimonsa Sallyn ja 3 aikuisen lapsensa kanssa.
Ian on aina pitänyt itseään seikkailupurjehtijana kilpapurjehtijan sijaan ja odottaa innolla tämän eeppisen seikkailun jakamista, ylittäen maailman suuret valtameret upean miehistön kanssa.
Atan vaarin kertomus karkaamisesta purjelaivalle ja luontoretkeilyyn tutustuttaminen sekä oma partiotausta johdattivat hänet optarikurssille, ja siitä perhe- ja partiopurjehduksen kautta jo opiskelijana kisoihin ja purjelaivasäätion purjehduksille. Opiskelijana haku Ludde Ingvallin kipparoiman UBF:n WRTWR miehistöön 1985-86 tyssäsi mailien puutteeseen. Ata on seilannut eri rooleissa niin kilpailu-, tapahtuma- kuin siirtopurjehduksiakin surffilaudasta kuunariin, puolitonnarista VO60:een ja klassiseen Swan 65:een. Atlantti on ylitetty, vähän Karibiaa kokeiltu ja rantaviiva Joensuusta Kemiin ja Suomesta Rhodokselle jotakuinkin sivuutettu. Ata on vuorotteluvapaalla radan kunnossapidon virkamiestehtävistä. Kotona etenemistä seuraa uusioperheen myöskin purjehtiva puoliso sekä 2 teinipoikaa koiran kera. Etelämeren aaltojen keskellä Ata odottaa kokevansa osaavan ystävämiehistön seurassa pienuuden ja yksinäisyyden tunnetta ja huimia surffeja.
Oula on kahden aikuisen lapsen isä, aviomies ja lääkäri jonka haaveena ollut jo vuosia viettää omat viisikymppiset purjehtimalla Cap Hornilla. Kun hän tästä projektista, hän oli heti valmis lähtemään mukaan. Atlantin ylityksellä 15 vuotta sitten isoveljen Swan 371 veneellä hienointa olivat auringonnousut ja siitä asti hänellä on ollut tietynlainen kaipuu aavalle merelle. Oula odottaa innolla purjehdusta Southern Oceanilla, albatrossien ja myrskylintujen näkemistä. Oulalla on avomerikokemusta useammasta Gotland Runtista ja Fastnetin majakan kierrosta. Viime vuosina purjehdus on painottunut sisävesillä kilpailuun J70- tai Melges24 veneillä. Purjehdus on aina ryhmätyötä ja tämän moninaisen porukan Oula uskoo siihen pystyvän hienosti sekä muodostavan syviä ystävyyssuhteita loppuelämäksi.
Purjeentekijänä ja WB-Sailsin perustajajäsenenä Mika von Svetlick on viettänyt 43 vuotta työskennellen sadoilla eri jahteilla. Hän on nähnyt modernien purjeiden teknologian kehityksen varhaisista 1980-luvuilta – puuvilla- ja Dacron-purjekankaista aina uusimpiin korkean moduluksen kalvoratkaisuihin. Lukuisissa purjehdusprojekteissa mukana oleminen on opettanut hänelle yhtä sun toista tiimityön tärkeydestä. Hän toivoo voivansa hyödyttää tätä suurta projektia parhaalla mahdollisella tavalla ja odottaa innolla mahdollisuutta mennä ”All In”-asenteella Eteläisellä valtamerellä.
Topi Simola on 47-vuotias kahden teini-ikäisen lapsen isä ja intohimoinen purjehtija. Topi on työskennellyt erilaisissa johtotehtävissä ja pitää nyt hyvin ansaittua taukoa oravanpyörästä. Topi on viettänyt paljon aikaa merellä koko elämänsä ajan, ja viimeisen 23 vuoden ajan hänellä on ollut oma purjevene. Viimeisen vuosikymmenen aikana hän on ollut yhä enemmän mukana avomerikilpailuissa Itämerellä ja löytänyt todellisen intohimonsa. Lähes kymmenen vuoden ajan hän oli yksi skipperöistä ja omistajista yrityksessä, joka tarjosi charter-purjehduksia legendaarisella BOC-yksinpurjehdusjahdilla Swan 51 Belmont. ”On hienoa saada mahdollisuus purjehtia toisella ikonisella veneellä Suomesta ja todellisessa valtamerikilpailutilanteessa”. Purjehtiminen Eteläisellä valtamerellä on ollut Topin unelma todella pitkään, ja hän odottaa haastetta innolla.
Niklas Saxén on insinööri, joka on työskennellyt erilaisissa kansainvälisissä myynti- sekä hallitustehtävissä. Hänen perheeseensä kuuluu hänen puolisonsa sekä neljä aikuista lasta. Niklas aloitti purjehduksen nuorena optimistijollalla ja myöhemmin kilpapurjehduksen 470-luokassa. Myöhemmin hän siirtyi kilpailemaan köliveneillä sekä yksityyppiveneillä, kuten klassisilla 6mr ja 12mr -veneillä Suomessa ja Itämeren alueella. Viimeisen neljän vuoden ajan hän on keskittynyt match racing -kilpapurjehdukseen. Kun hän teki pidempiä kuljetuspurjehduksia kilpailujen välillä, idea avomerikilpailuun osallistumisesta alkoi herätä. Maailmanympäri-purjehdustiimiin liittyminen on erittäin jännittävää ja hän nauttii tiimityöstä ja ystävyydestä. Hän odottaa innolla mahdollisuutta kokea merielämää, avomeripurjehdusta ja päivittäistä kilpapurjehdusta.
Ville on 58 v. perheenisä, suorahakukonsultti ja yrittäjä Turusta. Villen purjehdusharrastus on alkanut nuoruudessa kevytveneissä mm. Laser-luokassa, ja se jatkuu nykyään Finn-jollissa, sekä kilpa—ja matkapurjehduksilla Itämerellä.
Valtameripurjehduskokemusta Villellä on 1989-1990 Whitbread- maailmanympärikilpailusta Ludde Ingvallin kipparoimasta s/y Union Bank of Finland Maxiveneestä. Ville purjehti silloin Whitbreadin kaikki osuudet bowmanin ja ruorimiehen rooleissa.
Ville ei malttanut ohittaa mahdollisuutta päästä takaisin Eteläiselle Valtamerelle ja arkeen valtameripurjehduksella.
Hän lähtee matkaan innokkaalla, uteliaalla ja nöyrällä mielellä, totuttautumaan taas elämään pitkällä kilpapurjehduksella, ja oppimaan Spirit of Helsinki- veneen rutiineja. Onhan edellisestä valtamerireissusta kulunut aikaa.